Program

Bydgoska Szkoła Psychoterapii EMPIRO przy WSG to całościowe czteroletnie szkolenie, które obejmuje podstawową wiedzę z zakresu psychoterapii psychodynamicznej z elementami aktywnych technik ISTDP.

Naszym celem jest merytoryczne przygotowanie studentów do samodzielnego, profesjonalnego prowadzenia psychoterapii. W procesie kształcenia studenci uzyskują specjalistyczną wiedzę, kompetencje, umiejętności praktyczne potrzebne do pracy psychoterapeutycznej.  

Moduły nauczania obejmują również zagadnienia teoretyczne i praktyczne z innych nurtów terapeutycznych, m.in. terapii poznawczo-behawioralnej i terapii systemowej.  

Szkolenie w Bydgoskiej Szkole Psychoterapii EMPIRO realizowane będzie przez 4 lata w dwóch równoległych blokach: 

  • podejście psychodynamiczne 
  • aktywne techniki ISTDP 

Kładziemy nacisk na doświadczenie własne (w tym trening interpersonalny, grupa interpersonalna ISTDP, warsztat pracy z ciałem, praca z genogramem, psychoterapia własna) oraz umiejętności praktyczne (umiejętność nawiązywania i podtrzymywania relacji terapeutycznej, aktywna praca terapeutyczna skoncentrowana wokół emocjonalnych problemów klienta oraz współpraca z innymi specjalistami z dziedziny zdrowia psychicznego).  

Kluczowym elementem kształcenia psychoterapeutycznego w Bydgoskiej Szkole Psychoterapii EMPIRO jest superwizja.  

Program obejmuje również zagadnienia etyczne w pracy psychoterapeuty.  

 

Przebieg szkolenia w Bydgoskiej Szkole Psychoterapii EMPIRO

Pierwszy rok obejmuje wykłady i seminaria teoretyczne zaznajamiające z podstawowymi zjawiskami w psychoterapii psychodynamicznej.  Akcent szkolenia położony jest na umiejętności konsultacyjne i budowanie relacji terapeutycznej stanowiącej podstawę w leczeniu psychodynamicznym. Studenci rozpoczynają kształcenie w obszarze diagnozy psychodynamicznej, a także wykłady i ćwiczenia z historii psychoterapii oraz etyki.  

Drugi rok to kształcenie teoretyczne i praktyczne w obszarze krótkoterminowej psychoterapii psychodynamicznej. Oprócz wykładów, seminariów teoretycznych, warsztatów program obejmuje seminarium kliniczne poświęconego indywidualnej krótkoterminowej psychoterapii psychodynamicznej. Studenci kontynuują szkolenie w obszarze diagnozy psychodynamicznej i historii psychoterapii. Dodatkowo zdobywają wiedzę z obszaru diagnozy psychiatrycznej. Program drugiego roku obejmuje również wstępne seminarium z krótkoterminowej terapii grupowej.  

Po zaliczeniu przewidzianych programem wymaganych zajęć wykładowych, seminaryjnych i warsztatowych dwóch pierwszych lat kształcenia i uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej, student otrzymuje pisemną rekomendację do świadczenia usług psychoterapeutycznych w obszarze prywatnym i NFZ. 

W trzecim roku studenci pogłębiają wiedzę o psychoterapii psychodynamicznej, doskonalą umiejętności praktyczne potrzebne w pracy klinicznej z pacjentem indywidualnym. Kształcenie koncertuje się wokół umiejętności diagnozowania pacjentów i rekomendowania do terapii długoterminowej, planowania terapii długoterminowej, pracy z mechanizmami obronnymi, przeniesieniem i przeciwprzeniesieniem. Na tym etapie szkolenia nacisk kładziony będzie na zapoznawanie z innymi rodzajami psychoterapii (grupowej, dzieci i młodzieży, par, osób z problemem uzależnienia) oraz na rozwój stosowania technik terapeutycznych w praktyce klinicznej. 

Czwarty rok to przede wszystkim uczenie poprzez superwizje indywidualne i grupowe oraz rozwijanie specjalistycznych kompetencji w ramach proponowanych seminariów fakultatywnych. Celem jest wzmacnianie umiejętności korzystania z wiedzy i technik z innych modalności, inspirowanie do poszukiwania nowej wiedzy, nowych sposobów myślenia o naturze ludzkich problemów.  

 

BLOK - aktywne techniki ISTDP 

I-IV ROK 

  • Historia Intensywnej Krótkoterminowej Psychoterapii Dynamicznej (ISTDP – Intensive Short-Term Dynamic Psychotherapy). 
  • Neurobiologiczna regulacja emocji i lęku. 
  • Rola mechanizmów obronnych. Obrony charakteru - opór. 
  • Trójkąt konfliktu i trójkąt osób – psychodiagnoza. 
  • Zdolność adaptacyjna ego.  
  • Świadome i nieświadome przymierze robocze. 
  • Centralna sekwencja dynamiczna wg H. Davanloo. Mapa drogowa do nieświadomości wg J. ten Have-de Labije. 
  • Rozwój nerwicy i praca ze złożonymi uczuciami przeniesieniowymi. 
  • Przepracowanie: terapia po przełamaniu i odblokowaniu. 
  • Kończenie terapii i sesje kontrolne z pacjentami.  

2025 © EMPIRO.WSG.PL